2015. március 15., vasárnap

Kritika - Tanyasi Álom

Tanyasi álom

Fejléc:

Ajjaj. Vannak itt kisebb-nagyobb gondok, és néhány dolog nem világos. Értetlenségemnek első tárgya, hogy miért is van leradírozva a fejléc egyik oldala? Mert igen, szép lenne, ha a háttérbe lenne mosva, de higgy nekem, így nem az. Aztán, Luke feje szanaszét van szabdalva, számomra ismeretlen okokból, de akkor sem szép. A lány viszont tetszik, mind az elhelyezése, mind a kivágása, talán ez húzza fel az egészet, és még a színvilág. 

Design:

Na, erről beszélek. Ez már sokkalta jobban meggyőzött, mint a fejléc, a színek passzolnak egymáshoz, és semmi sincs túlcsinálva, de azért vannak ott apróságok. Például a szöveg mögötti árnyék, ami nem túl feltűnő, és szerintem mégis tök jó, hogy ott van. Mindent összevetve ezzel rendesen meggyőztél, ha csak úgy rákattintottam volna a blogodra, a fejléc és Luke Hemmings ellenére is lett volna bennem egy erős késztetés, hogy bele kell olvasnom.

Alapkoncepció: 

Mosolyogva és teljesen fellelkesedve olvastam a fülszöveg sorait, mert imádom a farmokat. Elsőre belegondolva nem sorolnám a sablonok közé, mert szerény személyem még nem találkozott ilyesmivel. Mindenképpen felcsigáztál.

Megvalósítás:

Most egy picit húzom a számat. Nem vagyok kibékülve azzal, hogy bumm, ezerrel kapom az infókat, jobb szeretem, ha fokozatosan van adagolva. Ráadásul sok közöttük a felesleges, illetve vannak egyéb zavaró hibák is, de azokat majd a helyesírásnál bővebben kifejtem. Vannak egész vicces, általad kreált kifejezések is, amiktől tényleg el kellett mosolyodnom, ilyen például a "pörgettem meg a szemgolyómat". Ez egy picit lejjebb húzta az egészet.

Cselekménnyel kapcsolatos észrevételek:

Adott egy lány, aki egy farmon él a testvéreivel, az anyjával és a nagyszüleivel. Megtudhatjuk, hogy már csak öt hét van hátra a suliból, valamint azt is, hogy milyen szerencsétlen párkapcsolatok terén. Azért az pozitívum, hogy nem egy szende, üreshüvely álszent kislány áll a középpontba, hanem valaki tapasztalatokkal. Thália (miért nem ékezet nélkül írod, ha egyszer ausztrál?) húga nagy 5SOS rajongó, és micsoda véletlen, pont oda megy hozzájuk Luke. De legalább nem mind a négy. Van egy lökött barátnője, Zora, akit én nagyon megkedveltem valamiért, talán a telós ötletért. Egy kicsit megkönnyebbültem, mikor láttam, hogy nem főhősnőnk volt olyan szerencsétlen, hogy nekimenjen annak a félistenszerű zongorista-vízilabdázónak, de még mindig nem tetszik, ha valaki ezt a klisét alkalmazza. Thália virágüzletben dolgozik, ahol is összefut a szépfiúnkkal, de  nem ismeri fel, és ezután rettenet kellemetlen lesz a találkozás, nem is beszélve arról, hogy csak egy frottírdarab takarja egyébként alul-felül meztelen testét. Ez is sablon, legalábbis én nem egyszer találkoztam vele, nem csak blogokban, hanem könyvekben és filmekben is. Hamar kiderül, hogy a szépfiú meg a lányka nem nagyok kedvelik egymást, és az is, hogy az ordítozás valamiféle családi  hagyomány. Nekem az utóbbiból kicsit sok volt, de ugye ez ízlés kérdése. És innentől már csak egy részt olvastam, pedig ha az ötödik jobban sikerült volna, akkor tovább folytatom. De nem. Sajnos, az egész rész borzalmasan sablonízű lett, a folyamatos marakodás, a véletlenszerű ölelkezés, nem, nem, nem és nem! Pedig nem indult rosszul, de ez eléggé elvette a kedvemet, amit azért sajnálok, mert egyébként tényleg eredetinek gondoltam.

Karakterek:

Thália: Még mindig nem értem azt az "á" betűt, mindegy is. Amúgy egy belevaló csaj, én személy szerint megkedveltem. Vannak azonban kifejezetten idegesítő tulajdonságai, mint például az, hogy a legapróbb kis izére is felkapja a vizet. Tudom, léteznek ilyen emberek, de akkor is zavaró.
Luke: Tipikus tinisztár sablonkarakter, az a vigyorgós fajta, aki végtelenül bunkó a hősnővel. Ez már annyira nem jön be, neki nem is sikerült megkedveltetnie magát velem.
Zora: Nem véletlenül választottam őt a kritika következő alanyának. Ő lett a kedvencem, szerintem ő a legérdekesebb és a legjobban megformált. Kicsit fura, és ez teszi kedvelhetővé.

Helyesírás:

Már a legelső résznél is találtam kivetnivalót, mégpedig egy olyat, amitől a leginkább a hajamat tépem: "A tíz évvel ezelőtti kép még mindig ugyanúgy ragyogott a szobámba..." Ez így, ebben a formában valami olyasmit jelent, hogy az ablakodból világít be a kép, ami valljuk be, nem tűnik annyira értelmesnek. Találkoztam olyan esettel is, szintén az első fejezetben, hogy egy szóról lehagytad a ragot, így értelmetlenné téve az egész mondatot, idézek: "... a családomról meg a barátaim készült képek feszítettek nagy büszkén." Igen, itt a barátaimról szó odaillőbb lenne. Vagy a "...családom többi tagjai." Olvasd át, mielőtt megosztod! A "-ba, -be, -ban, -ben"-en, és az alkalomkénti oda nem figyelésen kívül néhány hiányzó vesszőt nem véltem felfedezni, néha-néha szóismétlésbe futottam, amúgy nem találtam mást.

Összbenyomás:

Sajnos még mindig nem tudok eltekinteni a ténytől, hogy sablonos. Bár a fanfiction-ökhöz viszonyítva erősen az élen áll, mégsem az igazi, pedig ha nem aggattál volna rá ennyi közhelyes történést, sokkal élvezetesebb lenne.
Nem akartalak megbántani, minden itt olvasható mondat teljesen szubjektív, az én véleményemet tükrözi. 

3 megjegyzés:

  1. Szia! :)
    Először is nagyon-nagyon és még annál is jobban megszeretném köszönni, hogy foglalkoztál a blogommal. (Régebben kritikus voltam, így tudom, hogy milyen melós egy ilyen megírása, nem hogy még ennyire precízen, mint ahogy te megalkottad.) ♥ Virtuális ölelés küldése.
    A fejléc nem az én művem, ezért külön köszönet érte, hogy írtál róla. :) nem igazán vagyok a fejléc készítésben valami profi, de igyekezni fogok, majd jobban leírni és elképzelni mielőtt még rendelnék. :)
    Ellenben a design az már az én kezem alól került ki. Nagyon örülök, hogy elnyerte a tetszésedet.
    Sajnálom, hogy nem sikerült valami túl fényesen a megvalósítás... igyekeztem, de valóban nagyon sok hibám van.
    Thália, dúsztom sincs, hogy miért nem Thalia. Így jött, de igyekszem átírni.
    Örülök, hogy megkedvelted Zora-t. :) Nekem is egyik kedvenc karakterem a történetben. Luke-ot, pedig nem is szántam megkedveltetni a közönséggel. :D *gonosz vigyor*
    Őszinte leszek. Én még soha nem találkoztam egy olyan történettel/filmmel, amiben a két főszereplő úgy találkozna, hogy az egyiken csak törölköző van.... ez az én hiányosságom, tuti igazad van. Majd keresek egyet! :D
    A helyesíráshoz viszont nem tudok hozzászólni a magam védelmére. Mert, ami borzalmas az borzalmas. :D Igyekszem kikeresni a hibákat - főleg azokat, amiket ki is emeltél - és javítani rajta.
    A közhelyes történések, pedig biztosan amiatt alakultak ki a fejemben, hogy fangirl vagyok. Igen, ha túlságosan rajongok valamiért akkor ez megtörténik. Nem mindenkivel, de velem speciel igen.
    Igyekeztem, örülök, hogy azért mégsem irdatlanul sablonos, hanem csak egy picit, de azért teperek, hogy ebből is valahogy kilépjek.
    Még egyszer megszeretném köszönni, ezt a nagyon összeszedett és tényleg igaz és őszinte kritikát. Felér legalább 1000 szép szóval. :) Köszönöm! ♥
    Ölel, Redy ♥
    Ui.: Bocsi, ha ebben is találsz egy pár elírást, de éppen a fizika leckém közepén tartok és csak felnéztem, tehát sietek. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pfú... bocsi, hogy minimum 200-szor leírtam, hogy "igyekezetem" "igyekszem"... kicsit fáradt vagyok, de valóban próbálkoztam nem olyan borzalmasat alkotni.
      Remélem nem volt valami nagy kínszenvedés elolvasni... :/

      Törlés
    2. Örülök, hogy részt vehettem a blogod fejlődésében. Persze, megértem milyen rajongani valami iránt, főleg hogy én is voltam/vagyok fangirl, noha nem 1D, 5SOS, vagy JB, hanem Beatles, a mázli az, hogy nekem eszembe se jut történetet írni erről... Vagyis, hm... Mindegy:) Ha ajánlhatok egy filmet példaképp, ahol nem türcsibe, de lábtörlőbe burkolózva találkoznak, akkor mondanám a "volt egyszer egy dal" című filmet:)
      A fizikához meg sok sikert, nekem is meg szokott gyűlni vele a bajom:)
      Csók: Ariadne F. McCall

      Törlés

Szablon wykonany przez Jill