2015. március 20., péntek

Kritika - Üzenem...

Mivel itt az író nem kért a kinézetről kritikát, ezért csak a történetről írtam, arról viszont hosszabban:) Pontosabban, az egész első napot:)
Üzenem...


Alapkoncepció:

Sulis blog, amiktől leginkább a hajamat tépem, de felkeltette a figyelmemet az, hogy általános iskolában játszódik. Felmerült bennem ezzel kapcsolatban az is, hogy a szerelmi szálat túl komolyra fordítod mint Cortez és Reni, hahaha, de hál' istennek, semmi ilyesmiről nincs szó. Könnyednek ígérkezik, tetszetős a téma. Később már csak attól féltem, hogy a kvázi levelek miatt olyasmi lesz, mint az én privát kis történetem, de hál' istennek semmi ilyesmiről nincs szó, úgyhogy megnyugodtam.

Megvalósítás:

Ebbe nagyon nem tudok belekötni. úgy jó, ahogy van. Tetszik, hogy bizonyos mondatokat ki emeltél, amiket Nemistudomminek céloz, Bár én biztosan nem tettem volna középre, de rontani így sem tud az összképen. Érthetően és élvezhetően fogalmazol, szóval ezért a részért taps jár *taps-taps*.

Cselekménnyel kapcsolatos észrevételek:

A prológus Tünde szemszögéből íródott, méghozzá E/1-ben. Hozzáteszem, én így szeretek a legjobban olvasni, úgyhogy engem ezzel megvettél. Utána kicsit összezavarodtam, mert Lili szemszögéből folytattad, de ezt betudom egyéni problémának, mert egyébként néha meglehetősen lassú a felfogásom.
Az első fejezetben találja meg Lili a pendrive-ot, meg is szenved vele, és nem tudom kihagyni, hogy eszméletlenül ötletesnek tarom a kékhalál-imitációt. Illetve cuki, ahogy Lili elbeszélget magában, sokszor megmosolyogtam. Továbbá ott volt a buszmegállós nőci, aki fogalmam sincs ki volt (először azt hittem, Tünde, de elég élénk a fantáziám). Megtudhatjuk, hogy a történet két szálon fut, az egyik a Tünde által megírt történet, a másik Lilié, aki olvas. Nem tudok erre mit mondani, maximum azt, hogy ötletes és kreatív, úgy cakk-pakk.
Lili belekezd az olvasgatásba, itt gyakorlatilag Tünde lefekteti a szabályokat. Egy kicsit zavart, hogy nem tudtam, hány évesen írta a levelet, mert azért jó lenne valami kis izé, hogy tudjam, merre-hány-mi. Mert nyilván nem hatodikos korában írta a leveleket. Ugye?
A következő eléggé rövid lett, nem is tudok mit mondani. Vagyis, valamit azért mégis. Itt kicsit semmi sem történik, egy helyben toporgunk, ezt a 350 szót bele lehetett volna rakni a következő részbe is akár. Így viszont, ahogy már említettem, túl rövid.
Kiderül, hogy Tünde súlyproblémákkal küzd, ami egy nagyon valóságos és mindennapos probléma, valamint számomra kicsi üdítő, hogy van benned realitásérzék. Arról nem is beszélve, hogy milyen szépen felépítetted Tünde érzéseit: nem vitted túlzásba, úgy viszonyul Nemistudommihez, mint az ő korosztályában bármelyik másik lány tenné, illetve a fiú is úgy viselkedik, mint egy normális korabeli. Mindezeket félretéve, gyönyörűen írod le a lány érzéseit, mert bár nem személyiségtelen, de mégis a helyébe tudom magam képzelni. *hitetlenül mosolyog*
A következő résznél egy logikai kérdés merült fel bennem: ha nem késett el, akkor mire tett megjegyzést a profbá?  Nevermind, tovább. Ötletesnek tartom, hogy először az eredeti naplóbejegyzést írod le, úgy, ahogy azt egy hatodikos is tenné, és utána fejted ki, hogy az olvasók számára is könnyen feldolgozható és élvezhető legyen. És még mindig végtelenül szórakoztatónak találom, ahogy Lili magában beszél, kedvelem a csajt.:)
Dani eszméletlen édes, az egyik kedvencem lett. Aranyosak Lilivel, nem érzem azt, hogy olyan agyonidealizált kis párocska, hanem olyan mindennapi. Mármint a szó legjobb értelmében. Viszont, itt már Tünde kezdett idegesíteni, egyre és egyre jobban. 
Az ezután következő rész is meglehetősen rövid lett, de itt legalább történik valami: Lili megismerkedik Róberttel, aki megmentette a pendrive-ot. Gondolom, ennek később lesz jelentősége, vagy ilyesmi, ahogy annak is, hogy nem tudott megszabadulni a pendrive-tól. Hm...
A nyolcadik rész sem lett hosszabb, de ebben nem történik semmi: ennek untam legjobban az olvasását. Sem az edzőbával való beszélgetés, sem a Tünde által írt levélke nem sikerült olyan lekötőre, mint az ezelőttiek voltak, sajnos. Különösebb hibát nem tudok kiemelni, csak azt, hogy úgy érzem, nincs haladás.
Oké, a kilencedik rész már új információban gazdag. Sokkal jobb, izgalmasabb, pörgősebb, mint az előző, és ezzel együtt tartalmasabb is. Mind a nyitott kérdésekkel és a választási lehetőségekkel is életszerű helyzet maradt.
Az utolsó véleményezett rész az én személyes kedvencem, itt a kis párhuzam Tünde és Lili között, a döntéshozatal miatt. Bár nyilván nem ugyanolyan mértékű változásról van szó, azért na. Tetszettek Tünde gondolatai, annak ellenére, hogy alapvetően sokszor idegesít, és Lili vacillálása is jóra sikerült. Minden elismerésem, tovább fogom olvasni.

Karakterek:

Tünde: Meglehetősen idegesít, bár szépen fel lett építve minden hibájával és előnyével. Nem tucatszereplő, csak egy átlagos lány, átlagos első szerelemmel és súlyproblémákkal. Kicsit néha gyerekes, na jó, elég sokszor az, de ez a korából kifolyólag teljesen megbocsájtható. 
Nemistudommi: Ez most furcsa lesz, de nekem nagyon tetszik, hogy nincs neve, mert így akarva-akaratlanul is mindig egy személy ugrik be szerintem nem csak nekem, hanem a többi olyan olvasónak is, akik túl vannak az első szerelmen. Amúgy neki is megvannak a gyerekes megnyilvánulásai, de szintén, a kor...
Lili: Végtelenül szórakoztató az önmagával való társalgása, a folyamatos szarkasztikus megjegyzései a "Hiszti Hercegnő" irányába, Szerintem egyébként ő a legszebben kidolgozott és felépített karakter. Vele nagyon tud egyesülni az olvasó is, talán azért, mert nem hangsúlyozod folyton a külsőségeket. Ügyes:)

Helyesírás:

Nem fogsz meglepődni, ha azt mondom, hogy nincs helyesírási hibád. Mert nincs, és elgépeléseket sem találtam. Szóval ezt itt és most befejezem, mert tényleg nincs miről írni.

Összességében:

Bár néhol untam, igazából jó időtöltésnek bizonyult, mert magával ragadt, és kíváncsivá tett. Tényleg, csak azt tudom mondani, hogy minden elismerésem, és további jó munkát mindenféle tevékenységedhez. És mintha lenne még egy feliratkozód...:)

3 megjegyzés:

  1. Szia,
    bocsi, hogy ilyen későn válaszolok a kritikára, de nagyon sok dolgom volt. Kérlek, ne haragudj. :)
    Köszönöm szépen a kritikát, és a rá fordított időt, na meg azt, hogy képes voltál elolvasni a blog első 10 részét. :D (szerintem nem mindenkinek menne XD)
    Hehe, hát nem csodálom, hogy a sulis blogoktól téped a hajad. :) [én speciel igyekeztem, hogy ne egy legyek a sok gimiblog között. mondjuk, amikor a történetet kezdtem, akkor még azt se tudtam, hogy mi az a blogger, azt meg pláne nem, hogy mi az a gimiblog :D] Hááát, igazából a szerelmi szál... azt én egyáltalán nem olyannak szántam, mint az SzJG-ben (magyarul a főszereplő nem bőg állandóan, hogy jajnemveszészre). De, hogy őszinte legyek, az elején még elég felszínes a szerelmi szál, elég kezdetleges, tehát ez komolyabb, és mélyebb lesz (fogadok, hogy most ezzel elvettem a kedved az olvasástól :D). Igen, az elején úgy intéztem, hogy viccesnek, komolytalannak tűnjön, és valahogy úgy terveztem, hogy fokozatosan komolyodik - nem tudom, ez mennyire sikerült, majd, ha nem megy el a kedved tőle, meglátod és eldöntöd. :) Huh, hát igazából én könnyednek szántam, és úgy érzem, az első nap annak is sikerült. :D Viszont, hát, utána elég sokan mondták, hogy a rengeteg hasonlat, metafora, gondolatsor, és a témák, helyzetek miatt abszolút nem könnyed, sőt, azt mondják, elég komoly. Én igazából ezt nem tudom, de váltig állítom, hogy ez egy könnyed szerelmes történetecske (de valahogy senki nem hisz nekem :"D). Szóval, igazából nem tudom, hogy a továbbiakban milyen, és mivel nem ismerem a történetedet, ezért azt sem tudom, mennyire hasonlít rá, szóval... :) Namindegy, túl sokat beszélek. XD
    Örülök, hogy ennyire tetszett! :) A középre zárás az egy különleges szerkesztésmód, amit én találtam ki neki, és ezzel is szerettem volna hangsúlyozni, hogy ezeknek a részeknek később még különleges szerepe lesz. :)
    Hááát, igazából igen, E/1 Tünde részéről, de ugye ott van az E/2, mivel ugye ez is "Neki" szól. :) Hm, hát a Lilis folytatással őszintén szólva tényleg a zavarkeltés volt a célom, szóval szerintem abszolút nem a te hibád. :D
    Jaj, nagyon örülök, hogy ennyire tetszik a két szálon futó történet, és hogy Lili "véleményezése" is ennyire tetszett! :D Nem, Tünde nem hatodikos korában írta a leveleket, az időpontot nem szerettem volna így direktben beleszőni, egyrészt azért, mert akkor borulna minden, másrészt, mindenki annyinak képzeli őt, amennyinek akarja (a végén mondjuk úgyis kiderül, de hát :D). Igen, a 3. rész rémesen rövid - sajnos a következőhöz nem akartam hozzácsapni, akkoriban túl hosszúnak tűnt (mostanra már tudom, hogy jobban jártam volna, ha egyben marad. :) ).
    Hú, hát, igen, Tünde. Túl sok könyvet olvastam szép, csinos, tökéletes kinézetű főhősnőről, szerettem volna, ha nehézségei is vannak az életben. Mindennapi nehézséget szerettem volna neki, nem pedig a kicsit abszurdabb "meghalt anyukám/apukám/stb" szekcióból választani valamit. Ezért esett erre a választásom, és örülök, hogy tetszett ez a része a történetnek. :) Úúú, és örülök, hogy sikerült átadnom az érzéseket *-* Igen, jogos, hogy miért tett megjegyzést a prof, ezt kihagytam, amint oda érek a történet javításában, erre is adok indokot! Köszönöm, hogy szóltál! :D
    Jaj, nagyon örülök, hogy ennyire megkedvelted Danit! :) És, hát, igen, Tünde idegesítő... ezt én is tudom, és szándékosan nem egy végletekig szimpatikus hősnőt akartam előtérbe helyezni. :) Igen, a Róbertes és a pendrive-os résznek lesz jelentősége később, eltaláltad. :D Hm, igen, vannak unalmasabb részek, az átírás során majd ezen próbálok változtatni, köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmem! :) Örülök, hogy úgy gondolod, reális maradt a történet - ez volt a cél egyébként, szóval most örülök *o*

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jaj, örülök, hogy Tündét eredeti szereplőnek találod (még ha idegesített is :D), és örülök, hogy nem zavart Nemistudommi "névtelensége". :) Úúú, nagyon örülök, hogy Lilit enyire sikerült megkedvelned! :D
      Hűűű, örülök, hogy nem találtál hibát, folyamatosan próbálom őket kiirtani a történetből. :D *-*
      Jaj, nagyon örülök és köszönöm, hogy ennyire tetszett, és hogy tovább fogod olvasni! :) *w*

      Törlés
    2. Igazán nincs mit, tényleg kellemes időtöltésnek bizonyul olvasgatni a blogod, és nem rettentettél el, olvasom tovább ezerrel, vagyis inkább amikor időt tudok szakítani rá. Kíváncsian várom a fejleményeket:)

      Törlés

Szablon wykonany przez Jill